The Art of Being Many
Turnéinformation
​
​
av BIRTE NIEDERHAUS
Premiär 28 oktober
Om Hannah Arendt
Ingen har rätt att vara lydig!
Det finns så många trådar till nutiden i Hannah Arendts tankar om lögnen i politiken, faran med byråkrati, flyktingar och det totalitära samhället, för att nämna några. Hannah var tydlig och kompromisslös i sina teorier och skrifter. Hon var provokativ för många och inspirerande för fler. Så än idag. Hennes huvud gick på högtryck men vem var HON, som dotter, hustru, älskarinna?
​
Nogsam research i bla privata brevväxlingar mellan Hanna och hennes man/vänner/familj ger en del svar och i denna föreställning ger man bilder av vilka situationer som blev avgörande för hennes liv.
Hon ställer frågor och påstår mycket, hon är genuint nyfiken och extremt bestämd. Hon har en krass humor och ett torrt skratt.
Hon skrattar mycket. Hon väntar och vill vidare, men förstår någon vikten av vad hon säger? Hon umgås med sig själv, som hon menar är en förutsättning för att vara människa. En tänkande människa, för det måste man vara.
Hannah Arendt är en av 1900-talets största tänkare och har kompromisslöst hävdat sanningar som gav henne många ovänner. Men hon har kunnat förutspå en del politiska strömningar som vi ser idag och det gör henne till en person som är mer aktuell än någonsin.
I detta arbete, som kräver en djupdykning i Arendts skrifter och föreläsningar, finns en formidé och en längtan efter att gestalta denna människas verk och liv.
​
BIRTE NIEDERHAUS, GÄSTREGISSÖR
​
Birte är skådespelare, regissör och konstnärlig ledare. Hon har under sin karriär fallit tillbaka på historiska händelser och personer som fascinerat henne i sin samtid. Rosa Luxemburg, Syskonen Scholl, belägringen av en teater i Moskva av tjetjenska rebeller är några exempel. Hon innehar 10 årigt stipendium från Konstnärsnämnden och var senast aktuell på Stadsteatern med iscensättningen av Kieslowskies Dekaloger (som fick avbrytas pga pandemin) och arbetar som konstnärlig ledare för Göteborgs Kulturkalas.
​
Birte Niederhaus har tillsammans med Annika Nordin arbetat i ett flertal produktioner och de har därför en gemensam och djup förståelse för teaterns form, både språkligt och fysiskt. Att arbeta med devisingformen, d.v.s. i ett undersökande och medskapande, är en förutsättning för denna produktion likaså valet att använda sig av film och historiska delar av dåtiden.
MEDVERKANDE:
Manus och regi: Birte Niederhaus
På scen: Annika Nordin, Guled Abdullahi
Röstskådespelare: Martin Nilsson
Musik och ljudbild: Anna Gustavsson
Film & projektioner: Fredrik Egerstrand
Scenografi: Ger Olde Monnikhof
Konsult mask & peruk: Gunnar Lundgren
Ljud- och ljusteknik: Miranda Seiborg Wikström
Affischbild: David Diehl
Producent & Kostym: Anna Sefve
Pressfoto: Ines Sebalj